X
تبلیغات
مهندسین جوان مکانیک - مکانیک سیالات
با کليک بر روي +1 "مهندسين جوان مکانيک" را در گوگل محبوب کنيد
این مجموعه را برای کسانی گذاشتم تا درک بهتری از کتاب مکانیک سیالات داشته باشند. انشالله خوشتان بیاید. این مجموعه 254mb  می باشد که برای راحتی دانلود شما در 8 فایل فشرده  32mb ارائه شده است.

http://www.herker.com/assets/images/fluid-2.jpg



زیبا ساز وبلاگ --- babol211.blogfa.com


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در سه شنبه 1392/09/12 و ساعت 22:19 |
سیستم های هیدرولیک ‎‎

توضیحات :  توسعه علم هیدرولیک زمانی شروع شد که پاسکال دانشمند فرانسوی قوانین مربوط به فشار را کشف کرد(۱۶۵۰ میلادی) و هیدرولیک را به عنوان یک علم نوین پایه گذاری نمود. از آن تاریخ به بعد دوران شکوفایی هیدرولیک پدید آمد و این علم به نحو چشمگیری وارد بازار گردید. امروزه هیدرولیک در ساختمان ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، هواپیمایی، کشتی سازی، اتوموبیل سازی، ماشینهای ابزار، تاسیسات صنایع سنگین، معدن و . . . در مقیاس وسیعی استفاده میشود و روز به روز نیز افزایش میابد. هیدرولیک فن آوری تولید، کنترل و انتقال قدرت توسط سیال تحت فشار است. بطور کلی یک سیستم هیدرولیک چهار کار اساسی انجام میدهد:

    تبدیل انرژی مکانیکی به قدرت سیال تحت فشار بوسیله پمپها

    انتقال سیال تا نقاط مورد نظر توسط لوله ها و شلنگها

    کنترل فشار، جهت و جریان سیال توسط شیرها

    انجام کار توسط عملگرها

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در دوشنبه 1392/09/11 و ساعت 13:19 |
handbook of natural gas transmission and processing
هندبوک انتقال و فراوری گاز طبیعی


+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در جمعه 1392/09/08 و ساعت 13:5 |
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpvxcaMfwmIp6e_g0yx6qga07XfxCORSptx7H-9VDqoupt9ClQMw

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در دوشنبه 1392/09/04 و ساعت 18:12 |


مکانیک سیالات Fluid mechanics یکی از شاخه‌های وسیع در مکانیک محیط‌ های پیوسته را تشکیل می‌دهد. مکانیک سیالات هم با همان اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز می‌شود، ولی آن‌چه که سرانجام آن دو را از هم متمایز می‌سازد، این است که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادله‌هایی برای تحلیل حرکت سیالات طرح‌ریزی شده است. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضی‌دان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه-استوکس نامیده می‌شوند.

معادلات اساسی حاکم بر دینامیک سیالات عبارت‌اند از معادله بقای جرم و بقای مومنتم (یا همان معادلات ناویه-استوکس) می‌باشند. با وجود ابداع معادلات حاکم بر دینامیک سیالات که تاریخچهٔ آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، غیر از چند مورد خاص (همانند جریان بر روی صفحه تخت و جریان درون لوله‌ها در حالت آرام) حل تحلیلی برای این معادلات یافت نشده‌است. به جز چند حالت خاص اساسی مکانیک سیالات، بقیهٔ حل‌ها به صورت تجربی استخراج و استفاده می‌شود. روش دیگر برای حل معادلات استفاده از روش دینامیک محاسباتی سیالات می‌باشد.

http://iconexpo.com/wp-content/plugins/download-monitor/img/download.gif

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در شنبه 1392/09/02 و ساعت 17:59 |
تعداد صفحات : 616

نوع فایل : pdf




http://wiki.teltek.es/download/attachments/6620116/download.png?version=1&modificationDate=1365763654000

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در پنجشنبه 1392/07/25 و ساعت 18:45 |

نیروی ارشمیدس چیست ؟

وقتی جسمی را درون یک شاره مثلا یک لیوان آب می اندازیم اگر جسم تماما درون آب فرو رود به مقدار حجم خود آب را جابجا می کند به نیروی وزن این مقدار آب جابجا شده نیروی ارشمیدس گویند که همیشه رو به بالاست که از رابطه زیر بدست می آید:

img/daneshnameh_up/5/51/Arashmidos_Formula.png


فرق شناوری و غوطه وری چیست ؟


وقتی می گوییم جسمی شناور است که در سطح آب باشد اما جسم غوطه ور میتواند در هر جای شاره باشدبه طور مثال خود آب درون خود شناور است.

+ نوشته شده توسط دانیال ممبینی در پنجشنبه 1392/02/19 و ساعت 12:22 |




دانلود جزوه های سیالات و مقاومت مصالح ارشد



دانلود مجموعه ریاضی 1و2 و تبدیل لاپلاس ارشد موسسه پارسه
ریاضی 1:
فصل ۱- اعداد مختلط
فصل ۲- جبر خطی
فصل ۳- هندسه تحلیلی
فصل ۴- حد و پیوستگی
فصل ۵- مشتق
فصل ۶- انتگرال گیری و بحث های وابسته
فصل ۷ – دنباله و سری

ریاضی 2:
فصل ۱- توابع دومتغیره
فصل ۲- توابع برداری
فصل ۳- انتگرال های دوگانه
فصل ۴- انتگرال های سه گانه
فصل ۵- انتگرال های منحنی الخط
فصل ۶- انتگرال سطح

لاپلاس(دیفرانسیل)
این مجموعه ، به ارائه ی مفاهیم ، مباحث و نکات ویژه ی تبدیلات لاپلاس ،مربوط به درس معادلات دیفرانسل به طور کامل پرداخته است و تست ها و تمارینی را برای درک هرچه بهتر مفاهیم این مبحث تقریباً مشکل مطرح نموده است.

    


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1391/04/31 و ساعت 3:12 |

کتاب مکانیک سیالات پارسه

 

مکانیک سیالات  Fluid mechanics یکی از شاخه‌های وسیع در مکانیک محیط‌ های پیوسته را تشکیل می‌دهد. مکانیک سیالات هم با همان اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز می‌شود، ولی آن‌چه که سرانجام آن دو را از هم متمایز می‌سازد، این است که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادله‌هایی برای تحلیل حرکت سیالات طرح‌ریزی شده است. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضی‌دان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه-استوکس نامیده می‌شوند.

معادلات اساسی حاکم بر دینامیک سیالات عبارت‌اند از معادله بقای جرم و بقای مومنتم (یا همان معادلات ناویه-استوکس) می‌باشند. با وجود ابداع معادلات حاکم بر دینامیک سیالات که تاریخچهٔ آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، غیر از چند مورد خاص (همانند جریان بر روی صفحه تخت و جریان درون لوله‌ها در حالت آرام) حل تحلیلی برای این معادلات یافت نشده‌است. به جز چند حالت خاص اساسی مکانیک سیالات، بقیهٔ حل‌ها به صورت تجربی استخراج و استفاده می‌شود. روش دیگر برای حل معادلات استفاده از روش دینامیک محاسباتی سیالات می‌باشد.

کتاب مکانیک سیالات پارسه نوشته استاد رضا طاهری به صورت اسکن شده و در ۶۴ صفحه گردآوری شده است.



دانلود  دانلود مستقیم : مکانیک سیالات پارسه
tag  حجم فايل : 7 مگابایت 
پسورد  پسورد فايل : www.mohandesyar.com 
منبع لینک منبع


برچسب‌ها: کتاب مکانیک سیالات پارسه

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1391/04/24 و ساعت 0:22 |
حل المسایل انگلیسی میباشد

فایل ها فشرده بوده و برای باز کردن به winrar نیاز دارید

پسورد تمام فایل ها www.mech-tech.blogsky.com میباشد


دانلود حل المسایل فصل 1 مقدمه


دانلود حل المسایل فصل 2 مفاهیم اصلی


دانلود حل المسایل فصل 3 استاتیک سیالات


بقیه در ادامه مطلب

منبع :www.mech-tech.blogsky.com



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط مهندس جوان در سه شنبه 1391/04/06 و ساعت 22:10 |

سوپاپهای هیدرولیکی(hydraulic valves) 

وظیفه ی سوپاپها در گیربکس اتوماتیک درگیر کردن و یا خلاص کردن کلاچها و باندها می باشد. سوپاپها در محفظه ای به نام جعبه ساعت قرار دارند.

سوپاپها با توجه به وظایفشان به دو دسته تقسیم میشوند.

· سوپاپهای تعیین کننده ی مسیر جریان و فشار، که خط سیر روغن را مشخص میکند. این سوپاپها یک مسیر را قطع و یا وصل میکنند . بدون اینکه فشار مدار را کم و زیاد کند این سوپاپها معمولا بنام سوپاپهای تعویض نامیده میشوند.

· سوپاپهای تنظیم کننده که جریان و فشار را کنترل میکنند.این سوپاپها فشار روغن را هنگامی که از ان عبور میکند تغییر میدهند .

 

تنگنا:(orifice)

تنگنا وسیله ای ساده برای کنترل نمودن جریان و فشار است. میتوان گفت مانعی برای جریان روغن میباشد.وقتی که جریان ارسالی پمپ به یک تنگنا میرسد ،فضای کافی برای عبور ندارد و  در نتیجه باعث عمل تاخیر فشار میشود.بنابراین اختلاف فشاری قبل و بعد از تنگنا به وجود می اید و این اختلاف فشار تا زمانی که مسیر جریان بعد از تنگنا مسدود شود(کلاچ و یا باند درگیر شود) وجود دارد.

با استفاده از تگنا درگیری کلاچ و یا باند با ملایمت و کیفیت بهتر صورت میگیرد و از درگیری خشن ان جلوگیری میکند.

سوپاپهای یکطرفه: (check valves)

این سوپاپها اجازه ی عبور جریان در یک جهت را به جریان هیدرولیک میدهد و در دو نوع ساچمه ای و صفحه ای موجود است.

 

سوپاپهای اطمینان (relief valves)

سوپاپ اطمینان یک سوپاپ یکطرفه فنردار میباشد که در برخی موارد قابل تنظیم می باشد.این سوپاپ به طور فرعی در مسیر پمپ قرار دارد و هنگامی که فشار سیستم از حد معینی بالاتر رفت مدار خروجی را به مخزن متصل میکندو باعث میشود که فشار  مدار از یک مقدار تعیین شده بالا نرود البته باید گفت که این سوپاپ برای تعدیل فشار مناسب نیست چرا که به طور لحظه ای کار میکند. 

سوپاپ اطمینان در کلاچ هیدروستاتیک(torque converter)باعث میشود که همیشه روغن تحت فشار کمی قرار گیرد و همچنین در هنگام خاموشی از تخلیه روغن جلوگیری میکند.

 

سوپاپ های ماسوره ای و یا قرقره ای : (spool valves)

وقتی که تعداد مسیرها زیاد باشد و یا اینکه به واکنش بیش از یک فشار احتیاج داشته باشیم از سوپاپ قرقره ای استفاده میشود.در انواعی که سوپاپ توسط توسط فنر و فشار روغن عمل میکند با افزایش فشار و یا چند برابر کردن سطح عکس العملی ،فشار میتواند بر نیروی فنر غلبه کند و مسیرهایی را باز کند و یا ببندد.سوپاپ همیشه در جهت نیروی بزرگتر خواهد بود.با توجه به شرایط میتوان سطح های عکس العملی مختلفی را در یک سوپاپ ماسوره ای طراحی کرد. 

سوپاپ تعدیل: regulator valve))

سوپاپ تعدیل برای کنترل فشار به کار رفته است و مانند یک سوپاپ اطمینان عمل میکند تفاوت انها در این است که سوپاپ اطمینان ،فشار را در یک حد معین کنترل میکند که به نیروی فنر و سطح عکس العملی ساچمه و یا صفحه بستگی دارد. در حالی که در سوپاپ تعدیل همزمان چندین کانال مانند فشار کمکی فشار تنظیم شده را کاهش و یا افزایش خواهد داد. هستند و فشار مورد نظر بنا به شرایط زیاد تر هم میشود.

یکی دیگر ازتفاوتها این است که  سوپاپ اطمینان به طور فرعی در مسیر پمپ قرار دارد در حالی که سوپاپ تعدیل  به طور اصلی در مسیر پمپ قرار دارد.

سوپاپ تعدیل نسبت به سوپاپ اطمینان ، مطمئن تر و دارای کارایی بهتری میباشد.

  فشار روغن خروجی کمتر از فشار نیروی فنر و فشارکمکی  است در نتیجه همه ی روغن به مدار ارسال می شود.

با  زیاد شدن فشار ورودی، فشار خروجی افزایش یافته و بر فشار فنر و فشار کمکی غلبه میکند و مقداری از روغن به مخزن برمیگردد تا اینکه فشار کم شده و سوپاپ به حالت اولیه خود برمیگردد

سوپاپ تعویض: (relay valves)

سوپاپ تعویض یک نوع دیگر کاربرد سوپاپ های ماسوره ای است که دارای دو وضعیت باز و بسته میباشد.با بازشدن و یا بسته شدن همزمان چندین مسیر از طریق شیارهای قرقره ی ماسوره ای میتوانند باز یا بسته شوند.سوپاپ کنترل دستی یک نمونه از کاربرد این سوپاپ است که با تغییر مکان ان خط فشار به مدارات مختلف ارسال میشود.

بدنه سوپاپ ها:

به طور کلی مجموعه های هیدرولیک با استفاده از پارامتر های خودرو وظیفه تعویض دنده را به عهده دارند 

تعویض دنده در گیربکس های با تکنولوژی پیشرفته: 

در این گیربکس ها سولنوئید های برقی کار سوپاپها را انجام می دهند و دستور خود را از ECU خودرو می گیرند.    

تعویض دنده خودکار با سوپاپهای سولنوئیدی

اصول اساسی طرز کار جعبه دنده های اتوماتیک یا به طور هیدرولیک و یا مکانیکی میباشد و عملکرد انها مشابه  هم هستند ،فقط دارای اختلا فاتی در ساختار و عملکرد اجزا دارند.پیش نیاز این مبحث اشنایی با هیدرولیک ،انواع سیستم ها (تعدیل ،اکومولاتور،مودولاتور،کمکی و ...) و قوانین ان می باشد

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در پنجشنبه 1390/11/13 و ساعت 16:2 |

کتاب مکانیک سیالات مانسون - ویرایش 6
حجم: 17.32 مگابایت

لینک دانلود


حل تمرین مکانیک سیالات - مانسون - ویرایش 6
حجم: 169 مگابایت

دانلود(غیرمستقیم)

منبع: مکانیک دانشگاه آذربایجان

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در پنجشنبه 1390/09/24 و ساعت 12:5 |

کاویتاسیون یکی از خطرناکترین حالتهایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر می شود. هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار مایع در نقطه ای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخار یا گازی در فاز مایع به وجود می آیند که به همراه مایع به نقطه ای دیگر با فشار بالاتر حرکت می نمایند. اگر در محل جدید فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخار در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله پره ها برخورد می نمایند. در چنین مکانی بسته به شدت برخورد، سطح پره ها خورده شده و متخلخل می گردد. این پدیده مخرب در پمپ ها را کاویتاسیون می نامند.

                          

     

پدیده کاویتاسیون برای پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پره های پمپ را از بین ببرد. بنابراین باید از وجود چنین پدیده ای در پمپ جلو گیری گردد. کاویتاسیون همواره با صدا های منقطع شروع شده و سپس در صورت ادامه کاهش فشار در دهانه ورودی پمپ، بر شدت این صدا ها افزوده می گردد. صدای کاویتاسیون مخصوص ومشخص بوده وشبیه برخورد گلوله هایی به یک سطح فلزی است. همزمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش در می آید. در انتها این صداهای منقطع به صداهایی شدید ودائم تبدیل می گردد و در همین حال نیز راندمان پمپ به شدت کاهش می یابد. این پدیده در سرعتهای بالا باعث خرابی و ایجاد گودال می گردد . گاهی در یک سیستم هیدرولیکی به علت بالا رفتن سرعت‚فشار منطقه ای پائین می اید و ممکن است این فشار به حدی پائین بیاید که برابر فشار سیال در آن شرایط باشد و یا در طول سرریز یا حوضچه خلأزایی در اثر وجود ناصافیها و یا ناهمواریهای کف سرریز خطوط جریان از بستر خود جدا شده و بر اثر این جداشدگی فشار موضعی در منطقه جداشدگی کاهش یافته و ممکن است که به فشار بخار سیال برسد . در این صورت بر اثر این دوعامل بلافاصله مایعی که در آن قسمت از مایع در جریان است به حالت جوشش درامده و سیال به بخار تبدیل شده و حبابهایی از بخار بوجود میاید . این حبابها پس از طی مسیر کوتاهی به منطقه ای با فشار بیشتر رسیده و منفجر میشود و تولید سر وصدا می کند و امواج ضربه ای ایجاد می کند و به مرز بین سیال و سازه ضربه زده و پس از مدت کوتاهی روی مرز جامد ایجاد فرسایش و خوردگی میکند . تبدیل مجدد حبابها به مایع و فشار ناشی از انفجار آن گاهی به ١٠٠٠ مگا پاسکال میرسد .

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در دوشنبه 1390/05/17 و ساعت 10:30 |
همان طور كه قول داده بودم فيلم آز سيالات استاد موسوي از ترم گذشته رو واستون گذاشتم

در اين فيلم آزمايشها توسط خود استاد توضيح داده شده

لازم به ذكر است امتحان پاياني آز سيالات عملي بوده و دقيقآ همين توضيحاتي كه استاد داده پرسيده ميشه

براي دانلود فيلم ها به اذامه مطلب برويد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط حسین صفری در پنجشنبه 1389/09/18 و ساعت 11:6 |

دانلود کتاب مکانیک سیالات شیمز

دانلود کتاب مکانیک سیالات استریتر

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در یکشنبه 1389/07/25 و ساعت 22:44 |


 

تونل باد

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در سه شنبه 1389/07/13 و ساعت 0:10 |

سيالات موادي هستند كه شكل ظرفي را كه درون آنها قرار دارند، به خود مي‌گيرند و لذا براي انتقال آنها، به محيطي واسطه نياز داريم. بشر از ديرگاه براي انتقال  سيال بصورت پيوسته از لوله استفاده مي‌نمود. لوله ها در طولها، اشكال و اندازه‌هاي مختلف بكار ميروند . آيا تا به حال به شكل لوله ها توجه كرده‌ايد ؟ زياد شدن طول لوله يا قطر لوله ها چه اثري بر روي انتقال سيال و ميزان مصرف انرژي خواهد گذاشت؟ چرا لوله ها را به صورت مستقيم استفاده مي‌كنند؟ اگر لوله ها را خم كنند يا حتي بپيچانندچه تغييري در جريان مشاهده مي‌كنيم؟

گاهي از اوقات لوله حاوي سيال را گرم و يا سرد مي‌كنند و با اين عمل ، از لوله يك مبادله گر حرارتي ميسازند. با توجه به اين موضوع به سوالات بالا چنين پاسخ مي‌دهيم.

لوله در اينجا مجرايي است كه سيال در داخل آن جريان مييابد و همزمان گرم يا سرد نيز مي‌شود. هنگامي كه  سيال لزجي وارد مجرايي ميشود ، لايه مرزي، در طول ديواره تشكيل خواهد شد. لايه مرزي بتدريج در كل سطح مقطع مجرا توسعه مييابد و از آن به بعد به جريان، كاملا توسعه يافته (فراگير ) گفته مي‌شود. معمولا اگر طول لوله بلندتر از 10 برابر قطر لوله باشد آنگاه جريان توسعه يافته شده است.

اگر ديواره مجرا گرم يا سرد شود، لايه مرزي گرمايي نيز در طول ديواره مجرا توسعه خواهد يافت.

اگر گرمايش يا سرمايش، از ورودي مجرا شروع شود ، هم نمودار توزيع سرعت  و هم نمودار توزيع دما بصورت همزمان توسعه مي‌يابند. مسأله انتقال گرما در اين شرايط ، به مسأله طول ورودي هيدرو ديناميكي و گرمايي تبديل مي‌شود كه در بر گيرنده چهاذ حالت مختلف است و به اينكه هر كدام از دو لايه مرزي سرعت و دما در چه وضعيتي بسر مي‌برند(( كاملا توسعه يافته و يا در حال توسعه)) بستگي دارد.

در ناحيه كاملا توسعه يافته در داخل لوله ، عملا لايه مرزي وجود ندارد چون دو ناحيه مختلف، كه يكي با سرعت جريان آزاد و ديگري تحت تاثير ديواره باشد ، وجود نخواهد داشت و در سرتاسر لوله ، تمام نواحي تحت تاثير ديواره قرار دارند. از آنجا لايه مرزي، مقاومتي در برابر انتقال حرارت است، لذا  بيشترين ميزان ضريب انتقال حرارت جابجايي در ابتداي لوله، يعني در جايي كه ضخامت لايه مرزي صفر است، مشاهده مي‌شود. مقدار اين ضريب به تدريج همزمان با افزايش ضخامت لايه مرزي و در نتيجه افزايش مقاومت در برابر انتقال حرارت، كاهش مي‌يابد تا به مقدار آن در ناحيه كاملا توسعه يافته برسد كه تقريبا مقداري ثابت است.

حال اثر تغيير شكلي خاص در لوله را روي ويژگي‌هاي سرعت و انتقال حرارت بررسي مي‌كنيم.

كويلهاي حلزوني و مارپيچ ، لوله‌هاي خميده اي هستند كه بعنوان مبادله گرهاي گرماي لوله خميده در كاربردهاي مختلف ايتفاده مي‌شوند.

بياييد كويلهاي مارپيچ يا حلزوني را تحليل كنيم. سيالي را در درون اين لوله ها در نظر مي‌گيريم. آنچه در ابتدا نظرمان را به خود جلب مي‌كند اينست كه چون لوله ها بصورت مارپيچ (دايروي) پيچيده شده‌اند، لذا در اثر حركت دوراني و محوري، نيرويي به آنها وارد مي‌شود و اين خود باعث مي‌شود تا شتاب سيال صفر نشود، حال سؤالي كه اينجا مطرح مي‌شود اينست كه با وجود اين نيرو، آيا جريان داخل مارپيچ، كاملا توسعه يافته است يا جرياني در حال توسعه است و پروفايل سرعت تغيير مي‌كند. آيا دليل بيشتر بودن h (ضريب انتقال حرارت جابجايي) در ناحيه، نيبت به لوله مستقيم نيز،اين است(مي‌دانيم كه h در ناحيه كاملا توسعه يافته كوچكتر از h  در ناحيه در حال توسعه است)؟ يا هيچكدام از اينها صحيح نيست و دليل بزرگتر بودن ضريب انتقال حرارت جابجايي در اين ناحيه چيز ديگري است؟

در اولين نگاه بنظر مي رسد كه جريان داخل كويل كاملا توسعه  يافته نيست و دليل بيشتر بودن  h نيز همين است. با اين حساب اين جمله را چگونه توجيه كنيم كه : داده‌هاي محدود راجع به جريان آشفته در حال توسعه ، نشان مي‌دهد كه جريان ، در نيم دور اول كويل كاملا توسعه مي‌يابد؟ اگر اينطور باشد پس دليل افزايش h چيست؟  

 

جريان در يك لوله

 

جريان داخل لوله را در مختصات استوانه‌اي در نظر بگيريد كه داراي سه مولفه Ө ,z ,r است. هنگاميكه لوله مستقيم است، سرعت در دو راستاي Ө ,r  صفر بوده و فقط در راستاي z  سرعت داريم  :                      و هنگاميكه لوله را خميده يا مارپيچ مي‌كنيم، بدليل وجود نيروي گريز از مركز و شتاب حاصل از آن (وساير مولفه‌هاي شتاب ايجاد شده)، سرعت مولفه ديگري علاوه بر  مي‌يابد:    كه تابع r  شعاع انحنا مارپيچ نيز هست. اين مولفه جديد سرعت ،  ميل دارد حركت چرخشي (Spiral)  به سيال بدهد، يعني سيال همزمان كه در طول لوله به جلو مي‌رود، حول خط مركزي لوله دوران هم مي‌كند اما عليرغم ميلش هميشه موفق به اين كار نمي‌شود. بنابراين نيروي گريز از مركز عامل توسعه يافته نشدن  جريان نخواهد بود بلكه در زماني كه بيشترين اثر را بر روي رژيم جريان بگذارد، آن را به سمت ناپايداري مي‌برد (تا پايداري جريان مصادف است با آشفته شدن آن) و حركتي گردشي به سيال مي‌دهد و بهر حال ، وجود نيروي  گريز از مركز با اينكه  جريان در نيم دور اول كويل كاملا توسعه يافته شود، هيچ منافاتي باهم ندارد.

باز هم اين سوال باقي مي‌ماند كه دليل افزايش h چيست؟ مي‌دانيم كه ضريب انتقال حرارت در جريان آشفته(Turbulent)  و نيز جريان آشوبناك (Chaotic) ، بيش از ضريب انتقال حرارت در جريان آرام است، پس هر ابزاري كه كمك كندجريان به سمت آشفته شدن يا آشوبناك شدن پيش رود باعث افزايش ضريب انتقال حرارت جابجايي مي‌شود، خواه در مورد جريان در داخل لوله و خواه در مورد جريان بر روي لوله . وقتي لوله را بصورت مارپيچ در مي‌آوريم با افزودن يك مولفه سرعت كه مي‌تواند پايداري جريان را در معرض خطر قرار دهد،جريان بسمت آشفته شدن پيش برده و باعث افزايش h شده‌ايم. اينكه كويل ما بصورت افقي يا قائم قرار گيرد نيز بر روي ضريب انتقال حرارت جابجايي ما موثر است بخصوص در سمت خارج لوله چون انتقال حرارت باعث تغيير چگالي سيال و ايجاد يك حركت انتقالي در اثر نيروي ارشميدس مي‌شود كه اين حركت اگر تقويت شده، به سمت توربولان شدن پيش ميرود و يا روي حركت كلي جريان تاثير گذاشته، انرا به سمت توربولان شدن پيش برد، باعث افزايش ضريب انتقال حرارت جابجايي (h) مي‌شود.

بحث ديگري كه امروزه به منظور افزايش h بر همين مبنا مطرح است بحث استفاده از مبدل‌هاي حرارتي آشوبناك است. به اين معني كه براي افزايش ضريب انتقال حرارت و غالبا در كويلها، جريان را آشوبناك مي‌كنند. عقيده اين گروه بر اين است كه توربولان (آشفتگي) حالتي خاص از پديده آشوب Chaos است و نيز در اين جريان ميزان تلفات انري بالاست. آنچه مسلم است و تجربه نيز گواه آن، اينست كه بروز هر دو پدرده (آشفتگي و آشوبناكي) در جريان سيال باعث افزايش ضريب انتقال حرارت جابجايي مي‌شود.

 نماي لايه مرزي آرام و آشفته

 

نكات كليدي :

1- ضخامت لايه مرزي به تدريج در طول لوله افزايش مي‌يابد و بعد از به هم پيوستن لايه هاي مرزي اطراف لوله جريان كاملا توسعه يافته مي‌شود. هرچند بصورت نظري، نزديك شدن به نمودار توزيع سرعت كاملا توسعه يافته به شكل مجانبي است و تعيين محلي معين و دقيق كه در آنجا جريان در مجرا كاملا توسعه يافته است، غير ممكن مي‌باشد. با اينحال براي تمام كاربردهاي عملي طول ورودي هيدروديناميكي محدود است.

 

2- به فاصله‌اي كه در طي آن سرعت كاملا توسعه يافته مي‌شود طول ورودي هيدروديناميكي ميگويند.

 

3- به فاصله‌اي كه در طي آن نمودار توزيع دما كاملا توسعه يافته مي‌شود طول ورودي گرما ميگويند.

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در یکشنبه 1389/07/04 و ساعت 16:13 |

دو پروژه در رابطه با پمپ و توربین رستون TA با فرمت word 2007 که در بهار 89 تهیه شده اند.

                                                     

        پمپ                                                                                   توربین رستون TA

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1389/06/20 و ساعت 19:15 |

Hydraulic Structures

Publisher: Taylor & Francis | ISBN: 041538625X | edition 2007 | PDF | 725 pages | 16,5 mb

یک مجموعه معرفی کامل و عالی از اکثر سازه های هیدرولیک


Download from Megaupload

Download from Depositfiles

Download from Turbobit

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1389/06/13 و ساعت 3:58 |
 

Advances in Mechanics of Solids: In Memory of Professor E. M. Haseganu

 

 

World Scientific Publishing Company | August 10, 2006 | ISBN: 9812568670 | 296 pages | 11 Mb

The contributions in this volume are written by well-known specialists in the fields of mechanics, materials modeling and analysis. They comprehensively address the core issues and present the latest developments in these and related areas. In particular, the book demonstrates the breadth of current research activity in continuum mechanics. A variety of theoretical, computational, and experimental approaches are reported, covering finite elasticity, vibration and stability, and mechanical modeling. The coverage reflects the extent and impact of the research pursued by Professor Haseganu and her international colleagues.

 PardisFun.ComDownload from Depositfiles

PardisFun.ComDownload from Rapidshare

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در سه شنبه 1389/04/22 و ساعت 14:30 |
 

کتاب های مهندسی مکانیک

تجزیه و تحلیل مسائل طراحی اجزاء(حجم کتاب: 8.91 مگابایت)

تشریح مسائل مبانی ترمودینامیک کلاسیک(حجم کتاب: 25.49 مگابایت)

تشریح مسائل استاتیک جی.ال. مریام - ال.جی.کرایگ (حجم کتاب: 34.54 مگابایت)

تشریح مسایل مکانیک سیالات استریتر

کتاب پرسش و پاسخ دینامیک مریام

پرسش و پاسخ ارتعاشات مکانیکی تامسون

 

توجه: تمام فایل ها به صورت PDF می باشد برای دریافت روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه save target as را بزنید.

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در سه شنبه 1389/04/22 و ساعت 14:29 |

مباني هيدروليك


هيدروليك مطالعه سيالات و كاربرد آن براي انتقال نيرو و حركت است. كلمه هيدورليك از لغت يوناني هيدرو به معني آب گرفته شده است.
سيستم‌هاي آب رساني خانگي يك كاربرد متداول از هيدروليك مي باشد و اصول حاكم بر رفتار آب در مورد تمام سيالات صادق است. درگير بكس‌هاي اتوماتيك مدرن يك سيستم هيدروليك براي كنترل عملكرد آنها به كار رفته است.
در حالي كه تمام سيستم‌هاي هيدروليكي از مايعات استفاده مي‌كنند مايعي كه درگير بكس‌هاي اتوماتيك به كار مي رود عموماً روغن گيربكس ناميده مي شود


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در چهارشنبه 1389/04/16 و ساعت 1:31 |
بالاخره پس از مدتها یک لینک سالم برای دانلود پیدا شد!!!!!!!!!

برای دانلود باید دانلود منیجر را از کار بندازیم چون ساعت اجازه ی دانلود با نرم افزارهای مدیریت دانلود را نمی دهد!

مقدمه ای بر مکانیک سیالات فاکس :

کلیک کنید


حل المسائل مقدمه ای بر مکانیک سیالات فاکس :


کلیک کنید



+ نوشته شده توسط دانیال ممبینی در چهارشنبه 1389/04/09 و ساعت 14:8 |
 

امروز کتاب تشریح مسائل مکانیک سیالات وایت رو واستون گذاشتم

امیدوارم بکارتون بیاد

 

برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط حسین صفری در دوشنبه 1389/04/07 و ساعت 10:24 |

Fundamentals of Fluid Mechanics,4 Ed

Bruce R. Munson, Donald F. Young, Theodore H. Okiishi
Wiley | 2001 | ISBN: 047144250X | 816 pages | PDF | 62,5 MB

Greater number of solved examples than most competing texts.
Good emphasis on practical problems, and 25% new homework problems.
Early introduction of Bernoulli Equation.
Each example problem is completely solved using a problem statement, detailed solution and often giving a brief discussion of related principles from real life situations. This practical problem solving methodology is used to promote students’ reasoning skills.
E-Text. Each new copy of the fourth edition includes a free CD-ROM containing the e-Text-the entire print component of the book in searchable PDF format, plus additional material not in the print version.
Fluid Mechanics Phenomena brings fluid mechanics to life! A series of 80 short video segments on the CD illustrate various aspects of real-world fluid mechanics. The videos are linked within the e-Text directly to those sections and problems that will most benefit from these illustrations:
Many of the segments show how fluid motion relates to familiar devices and everyday experiences.
Each segment also clearly indicates the key fluid mechanics topic being demonstrated and provides a description of the content.
Review Problems with Complete Solutions. Each chapter in the e-Text provides students with 10-20 review problems that link directly to complete detailed solutions for extra guidance in problem-solving. In addition, the review problems are identified by the basic principle they demonstrate, allowing students easy reference to areas they need to review.
Lab Problems. The e-Text contains 30 extended laboratory problems that involve actual experimental data for simple experiments often found in introductory fluid mechanics labs. The data for these problems is provided in Excel format.
Key Words and Topics. Each chapter contains a list of key words and topics. Within the e-Text, the key words and topics are linked directly to where those concepts are explained in the chapter. Great for studying-think flashcards!
Summary sentences. A brief summary sentence on each page of the text. An effective reference and resource to students, these sentences help students locate discussions of important concepts. Used as a study tool, the summary sentences guide students to key concept that students need to understand and encourage them to read the text rather than relying on worked out examples.

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1389/03/15 و ساعت 23:9 |

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در دوشنبه 1389/02/20 و ساعت 19:13 |

ویراست پنجم کتاب تخصصی aerodynamics for engineering students نوشته houghton & carpenter

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در دوشنبه 1389/02/20 و ساعت 19:11 |

ruston TA 1750


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط مهندس جوان در شنبه 1389/02/18 و ساعت 11:25 |

مقدمه- مشخصات سیال - هیدرو استاتیک سیالات 1 - هیدرو استاتیک سیالات 2 - جریان سیال - حجم کنترل 1 - حجم کنترل 2 - آنالیز ابعادی - لوله ها

جزوه سیالات
 خواجه نصیر

دانلود فصل 1 تا 3 مکانیک سیالات

دانلود فصل 4تا 6 مکانیک سیالات

دانلود فصل7 تا 9مکانیک سیالات

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در سه شنبه 1389/02/14 و ساعت 14:4 |

فصل1

فصل2

فصل3

فصل4


password:mye.blogfa.com

+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در سه شنبه 1389/02/14 و ساعت 13:48 |


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط یاسین ابوالفتحی در شنبه 1389/01/21 و ساعت 17:35 |
تعدادی از آزمون های ارشد مربوط به گروه مکانیک

آزمون کارشناسی ارشد 88 با کلید

آزمون کارشناسی ارشد 87

سوالات مکانیک سیالات آزمون کارشناسی ارشد سالهای 81 تا 86

 

+ نوشته شده توسط مهندس جوان در سه شنبه 1388/11/27 و ساعت 0:12 |